A principis dels anys 30 del segle XX, un empresari argentí apassionat per l’aviació es va construir, a Rosanes, un camp d’aviació particular per poder volar amb la seva avioneta i per promoure una mena de primigeni negoci turístic.
El camp, situat al Pla de Llerona, entre la Garriga i l’Ametlla del Vallès havia de ser un punt d’atracció de turistes estrangers que volguessin gaudir dels beneficis termals i visitar la zona. El xalet es va convertir en un exemple de l’arquitectura més moderna de l’època i en el model per una xarxa d’aeròdroms que volia promoure la Generalitat, però que la guerra va impedir.
L’any 1937, durant la Guerra Civil, la República es va fixar en aquest camp per fer-hi una ampliació i convertir-lo en aeròdrom de guerra. Els avions que s’hi enlairaven van tenir un paper important als fronts del Segre i de l’Ebre, així com en la defensa de Barcelona.
El camp també va tenir una forta transcendència als municipis de l’entorn, que hi van aportar mà d’obra per a la construcció i van allotjar la major part del personal i de serveis, com companyies de transmissions, gabinets d’interpretació fotogràfica, tallers i indústries de guerra.
L’equipament encara conserva les principals infraestructures: la torre de control, els edificis dels comandaments, el menjador, la garita de vigilància, l’hangar, el xalet racionalista i part dels refugis antiaeris.
El dia 27 de gener a les 11h, en motiu dels actes de commemoració del bombardeig, podreu fer un itinerari guiat amb en David Gesalí, historiador expert en aviació, i, excepcionalment, amb entrada a la finca de Can Fernández, que conserva les restes del camp d’aviació civil.
Inscripció prèvia obligatòria al Centre de Visitants 610 477 823 o a info@visitalagarriga.cat
Podeu trobar més informació sobre el camp d’aviació de Rosanes al llibre de David Gesalí i David Íñiguez “Aviació i guerra a la Garriga, 1933-1946”.