A partir d’aquest curs, el projecte LECXIT, que es realitza a les escoles Giroi i Tagamanent des del curs 2014/15, es durà a terme a la Biblioteca Municipal Núria Albó amb la intenció que es consolidi com a projecte de poble.
LECXIT és un programa promogut per la Fundació Jaume Bofill, que té per objectiu incrementar l’èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. S’adreça a alumnes de 4t, 5è i 6è que necessiten d’un acompanyament lector. Són alumnes que ja tenen el procés de lecto-escriptura assolit, i l’objectiu és despertar el seu interès per la lectura, mitjançant el vincle que s’estableix amb el voluntari o voluntària.
Aquest projecte funciona gràcies a la col·laboració dels voluntaris i voluntàries, que acompanyen els infants en la lectura amb una tutoria individual per setmana. També és clau la participació de les escoles, amb les quals es creen ponts pedagògics, i de les famílies, que disposen de material de suport per incentivar la lectura a casa.
Un projecte necessari
Segons l'informe PISA del 2015, el 15,4% dels estudiants no assoleixen les competències lectores bàsiques. Aquesta situació afecta el seu rendiment escolar en conjunt, ja que la manca de comprensió lectora porta a un baix rendiment en totes les matèries. El mateix informe vincula directament lectura i èxit educatiu, i diu que el 31% dels estudiants amb alt rendiment llegeixen entre 1 i 2 hores al dia. En aquest sentit, el paper de les famílies és clau: segons les dades de l'OCDE, si els pares i mares llegeixen freqüentment amb els fills durant la primària, aquests obtenen millors resultats.
La clau de LECXIT està en estimular la lectura partint dels interessos dels nens i nenes que hi participen, i en enfocar les sessions d’una manera lúdica i amena fent activitats complementàries.
El paper dels voluntaris és fonamental per a que el projecte funcioni i és per això que es fa una sessió de formació inicial per a donar-los eines que els permetin establir una relació de confiança amb els infants i fer de la lectura un moment agradable.