Fa anys que l’Àrea de Patrimoni de l’Ajuntament està abordant projectes innovadors a l’entorn del patrimoni i de la seva posada en valor. En aquest sentit, la nova gestió del Centre de Visitants i l’oferta turística de la Garriga que es van iniciar l’any 2014 tenen en la Interpretació del Patrimoni (IP) com a disciplina un dels seus pilars bàsics.
Els principis de la IP s’han anat aplicant en el disseny i els continguts de les visites guiades, dels plafons i cartells turístics, etc. De mica en mica, la Garriga ha anat disposant d’una oferta cultural i turística singular i diferenciada, basada i gestada a l’entorn de la IP.
Per tal d’arribar a aquests objectius, és imprescindible abans difondre els principis de la disciplina i oferir una formació continuada, de qualitat, per al personal vinculat a la mateixa gestió turística i patrimonial garriguenca, però oberta també a d’altres professionals vinculats al turisme, el patrimoni, el medi ambient, la promoció econòmica, a estudiants i persones que s’estiguin formant en aquests àmbits, i, en general, a la població interessada en formar-se en un àmbit poc conegut en el nostre entorn, però amb interessants expectatives professionals en el futur immediat.
Els cursos de formació es van iniciar l’any 2014, són anuals (s’acostumen a realitzar el mes de novembre), i tenen una durada de 20 hores.
L'any 2025, el curs d'Interpretació del Patrimoni, que arriba a la seva 10a edició, abordarà els camps de l’accessibilitat i la discapacitat, proporcionant eines per eliminar les barreres que dificulten o impedeixen l’accés i el gaudi de totes les persones en activitats i entorns patrimonials urbans i naturals.
Sota el títol “Com interpretar el Patrimoni per a totes les persones”, el curs d’adreça a professionals del sector turístic i personal tècnic i de gestió d’institucions. Les places són limitades i les inscripcions s’obriran el dia 15 de setembre. Anirà a càrrec de Gemma Roselló (Sentir el Alto Tajo), guia-intèrpret en espais naturals i consultora en accessibilitat.
D’altra banda, l’any 2020 l’Ajuntament de la Garriga va impulsar l’edició del llibre “Interpretació del Patrimoni. Com provocar pensaments, preguntes i significats”, publicat per Rafael Dalmau Editor, un manual sobre IP (el primer en català), que recull els continguts dels cursos sobre la disciplina realitzats a la Garriga fins a aquella data. En la seva redacció hi van participar algunes de les principals expertes en IP de l’Estat espanyol. Podeu adquirir el llibre a les llibreries de tot l’àmbit territorial de parla catalana.