Promoció de l'ús del català en comerços

Última revisió 02-07-2024 10:40
05/07/2024

El Pla d'Acció Ofercat té per objectiu fomentar l’ús del català en els comerços de sis localitats del Vallès Oriental, entre les quals, la Garriga.

Dijous 20 de juny, el secretari de Política Lingüística i president del Consorci per a la Normalització Lingüística, Francesc Xavier Vila, juntament amb la regidora d’Educació, Serveis Socials i Gent Gran i presidenta del Consell de Centre del CNL del Vallès Oriental, Isabel Llorente, van presentar el Pla d'Acció Ofercat per fomentar l’ús del català en els comerços de sis localitats del Vallès Oriental. Aquesta iniciativa es desenvolupa en col·laboració amb la Secretaria de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística i els ajuntaments de Granollers, Mollet del Vallès, Cardedeu, Sant Celoni, Caldes de Montbui i la Garriga.

El Pla Ofercat farà especial incidència en els establiments que tenen personal que coneix poc el català per fer front a la millora de l’ús del català en alguns indicadors en el sector comercial de la comarca com a conseqüència de les transformacions sociodemogràfiques viscudes durant la darrera dècada.

Comptarà amb la col·laboració dels agents econòmics locals i incidirà en l’ús del català en l’àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització i impulsarà accions específiques en àmbits com l’hostaleria o la restauració.

Resultats de l'Estudi Ofercat 2023

Segons aquest estudi, la Garriga presenta indicadors alts en l’ús del català en el comerç. Les dades mostren que l’índex de retolació identificativa (rètol principal amb el nom o marca de l’establiment) és de 79 punts. La retolació fixa de l’horari dels establiments obté un altíssim 96, mentre que la resta de retolació informativa és de 89 punts. Pel que fa a l'ús oral del català, l'índex de llengua de salutació és de 76 punts, i la disponibilitat lingüística en català, que mesura la capacitat d’atendre en català, arriba als 89 punts.

Distribució per Sectors a la Garriga

Els sectors de comerç a la Garriga presenten dades variades segons l’estudi:

  • Equipament de la llar: Retolació identificativa (86) i disponibilitat lingüística (93).
  • Restauració i hoteleria: Retolació identificativa (84) i disponibilitat lingüística (74).
  • Alimentació: Retolació identificativa (82) i disponibilitat lingüística (83).
  • Oci i formació: Retolació identificativa (80) i disponibilitat lingüística (92).
  • Salut i estètica: Retolació identificativa (76) i disponibilitat lingüística (90).
  • Finances i similars: Retolació identificativa (75) i disponibilitat lingüística (100).
  • Tèxtil i derivats: Retolació identificativa (65) i disponibilitat lingüística (100).
  • Altres sectors: Retolació identificativa (81) i disponibilitat lingüística (95).

Tot i que l’oferta de català en el comerç de la Garriga es manté en nivells alts, tant en l’ús oral com en la retolació escrita, el pla d’acció Ofercat seguirà treballant per millorar encara més aquests indicadors i assegurar una major presència de la llengua catalana en tots els sectors comercials de la ciutat.