Un total de 13 alumnes de 4t d'ESO de la Garriga formen part del projecte ACADA, una iniciativa de suport per a facilitar l'obtenció del títol d'Educació Secundària Obligatòria.
13 noies i nois de 4t d'ESO dels Instituts Vil·la Romana, Manuel Blancafort i Sant Lluís treballen la fusta en el taller de l'EMAD. Proven com és el treball amb fusta per "conèixer un nou ofici", com elles i ells mateixos comenten.
I és que aquesta activitat forma part del projecte ACADA, adreçat a alumnes de 4t curs d'ESO dels tres centres de secundària del municipi, que, per diferents motius, poden tenir dificultats per a assolir el certificat d'educació secundària.
L’objectiu principal és facilitar a aquest alumnat l’obtenció de l’ESO, alhora que prevenir l’abandonament escolar prematur i orientar cap a una formació professionalitzadora.
En l'ACADA, es treballen més tallers: solidaris, fent projectes d'ajuda en col·laboració amb associacions; de dibuix i ceràmica; i d'informàtica, on es treballen les noves tecnologies i l'edició de so i vídeo. A més, a través del taller d'entorn (que malauradament, amb la situació de pandèmia, no es pot realitzar), l'alumnat prepara una classe que acaba impartint a grups de 6è.
"Aprens coses noves i t'ajuda a formar-te i a preparar-te pel futur", comenta el grup.
I és que amb l'ACADA també es busca "millorar l’autoestima de l’alumnat i les seves competències personals", afirma Maria Àngels Garcia, psicopedagoga del Blancafort.
Escolarització compartida
El projecte es basa en una escolarització compartida: als matins, l'alumnat va als centres a fer les matèries troncals i les optatives es fan als tallers que s’imparteixen a l’EME i fent activitats pràctiques en diferents entitats, equipaments i empreses del municipi.
Cada trimestre els alumnes canvien de tallers i canvien el lloc on fan les pràctiques per tal que puguin provar diferents opcions (escoles de primària, equipaments municipals i empreses externes).
"Els tallers permeten provar diferents activitats per saber si els agraden o no, com l’ebenisteria artística, el dibuix, la ceràmica...", comenta Garcia, qui afegeix que "la rotació en empreses aporta un tast de professions i ajuda molt a saber de què van aquestes feines, quines aptituds són necessàries i si es veuen treballant en aquests àmbits en un futur".
En aquesta mateixa línia, Montserrat Gratacòs, mestra i membre de l'equip ACADA de l'Àrea d'Educació, explica que "l'alumnat té la possibilitat d’estar en espais que la majoria no coneix", de manera que "tenen noves opcions d’estudis que desconeixien".
Però encara va un pas més enllà, ja que "mitjançant treballs més manipulatius i artístics, podem accedir als alumnes d’una manera més propera que en l’aula. També cal remarcar la importancia que els grups són reduïts i sempre hi ha dos professors o professores al taller".
L'alumnat també agraeix aquesta metodologia. Segons la psicopedagoga, "són alumnes a qui l’aprenentatge purament acadèmic els desmotiva i quan poden aprendre mitjançant l’experiència a tallers o empreses, se senten més propers al sistema educatiu i aprenen més i millor".
I és que la possibilitat de fer pràctiques en empreses i equipaments municipals encara predisposa més l'alumnat a aprofitar l'experiència. Així ho confirma Dani Cuartero, conserge de l’escola Puiggraciós, un dels centres on l'alumnat de l'ACADA pot fer pràctiques: "Normalment venen disposats a treballar i ajudar. I si els vas canviant les tasques, encara es motiven més".
Projecte pioner
Així, la clau del projecte és el treball en xarxa entre l’àrea d’Educació i els centres educatius, amb una comunicació molt fluida i un treball conjunt amb els alumnes.
A més, s'organitzen activitats alternatives com el tallers o sortides. De fet, durant 5 anys s'ha estat fent un viatge d’intercanvi a França, visitant centres que amb projectes com aquest.
La professora opina que "és una experiencia molt positiva, ja que poden conèixer altres alumnes que están en situacions semblants i veure altres realitats paral·leles a les seves".
L'ACADA és un projecte pioner, un dels primers projectes singulars que es van posar en marxa. Es va iniciar el curs 1998 - 99, tot i que s’ha anat adaptant i incorporant tallers i activitats noves.
I és que, tal i com considera Meritxell Catalan, regidora d'Educació de l'Ajuntament de la Garriga, “els projectes educatius singulars són una peça fonamental per a l’equitat educativa d’infants i joves. La trajectòria de més de 20 anys del projecte ACADA a la Garriga n’avala el seu èxit i ens encoratja a seguir treballant perque el sistema educatiu sigui font d’igualtat d’oportunitats i no deixi ningú enrere.”
El projecte forma part del Banc d’Experiències Educatives Locals de la Diputació de Barcelona, és una de les experiències educatives Best Practices (Pràctiques de referència) del projecte europeu Guiding Cities (Ciutats Educadores) i l’any 2020 va guanyar el premi a la categoria de prevenció i intervenció davant l’absentisme escolar en municipis de menys de 20.000 habitants al V Concurso de Buenas Pràcticas Municipales convocat per la Federación Española de Municipios y Provincias i el Ministerio de Educación y Formación Profesional.